Ohjausosaamisen asiantuntijuudelle on lisääntyvä tarve mm. työ- ja koulutusuraan, opinto-ohjaukseen, työkykyyn ja kuntoutumisprosesseihin, palveluohjaukseen, hyvinvointiin ja työtoimintaan liittyvissä tehtävissä. Koulutus sopii sinulle, joka olet työskennellyt tai olet kiinnostunut työskentelemään ohjaustehtävissä.

Tavoite

Koulutuksen tavoitteena on antaa valmiuksia ja syventää ammattitaitoa, suunnitella ja toteuttaa erilaisia uraohjausprosesseja esimerkiksi työhön, kuntoutukseen tai koulutukseen liittyvissä ohjaustehtävissä.

Kenelle

Koulutuksen kohderyhmänä ovat ensisijaisesti alle 30-vuotiaat TE-toimiston ja työllisyyden kuntakokeilujen asiakkaat, joiden työllistymistä ohjausalan osaaminen edistää. Koulutustaustasi voi olla esim. KM, FM, KTM, sosionomi tai muu soveltuva tutkinto. Tärkeintä on oma kiinnostuksesi ohjausalaan.

Lisätiedot

Soveltuvuus ohjausalalle arvioidaan haastattelussa. Haastattelut pidetään Teamsissa viikoilla 33-34. Haastatteluun kutsuttaville ilmoitetaan haastatteluaika tekstiviestillä viikolla 33.

Ohjausalan koulutus on toteutettu aikaisemmin vuonna 2021 ja 2022, ja koulutus sai kiitettävää palautetta.

HUOM! Tutustu koulutukseen katsomalla TE-live -tallenne: https://te-live.fi/lahetykset?provinces=pohjois-pohjanmaa

Sisällöt

Orientaatio ja jatkuva oppiminen

Ohjausprosessi

Asiakkaan kohtaaminen

Toimintaympäristö

Kumppanuus ja verkostotyö

Työnhakuvalmiudet ja jatkosuunnitelma

Toteutus

Koulutus on ajalla 11.9.-3.12.2024.

Koulutuksen lähiopetus toteutetaan Oulun keskustan alueella ja verkko-opetus Teams-ympäristössä.

Koulutus kestää yhteensä 60 päivää, josta

20 pv lähiopetusta

10 pv kontaktiopetusta verkossa

10 pv itsenäistä etäopetusta

20 pv työssäoppimista*

*Työssäoppiminen on mahdollista toteuttaa eri tavoilla ja työssäoppimispaikat ja muodot suunnitellaan yhdessä opiskelijan kanssa opiskelijan tarpeita ja hyödyllisyyttä vastaavaksi.

*Työssäoppiminen on mahdollista suorittaa muuallakin kuin Oulussa.

Lisäksi koulutus sisältää henkilökohtaista ohjausta.

Koulutukseen hakeutuminen

Hae koulutukseen Oma asiointi -verkkopalvelussa täytettävällä sähköisellä lomakkeella tai jätä paperihakemus työ- ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeilun toimistoon. Sähköiseen lomakkeeseen pääset tämän ilmoituksen välilehdiltä klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, Sinun tulee vahvistaa hakemuksesi asioimalla tai soittamalla TE-toimistossa tai kuntakokeilun toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Paperihakemuksen löydät osoitteesta www.suomi.fi hakusanalla TEM601.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella. Kouluttaja haastattelee hakijat, pääsääntöisesti puhelimitse. Koulutusvalinnasta ilmoitetaan aina henkilökohtaisesti. Kouluttaja kutsuu koulutukseen.

Jotta voit tulla valituksi työvoimakoulutukseen, tulee työnhakusi olla voimassa. Voit avata työnhakusi Oma asiointi -verkkopalvelussa. Voit seurata verkkopalvelussa myös hakemuksesi käsittelyä kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

Huomaathan, että koulutushakemus on sitova eikä sitä tai haastatteluun tai koulutukseen osallistumista voi perua ilman pätevää syytä. Päteviä syitä ovat esimerkiksi työllistyminen tai muun koulutuspaikan saaminen. Koulutuksesta tulee olla sovittuna työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulla olisi oikeus mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan. Voit pyytää koulutukseen hakeutumisen kirjaamisesta työllistymissuunnitelmaasi Omassa asioinnissa.

Lisätietoja koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista etuuksista saat valtakunnallisesta TE-puhelinpalvelun Koulutusneuvonnasta, p. 0295 020 702. Koulutusneuvonnan palvelukanavista lisätietoja tämän linkin takaa https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta

Lisätietoja koulutuksesta:
Vastuukouluttaja Eija Leinonen, eija.leinonen@koulutusavain.fi p. 050 3022662.

PKY-laatusertifikaatti